woensdag 13 november 2013

Social media en keuzestress


Keuzestress wie kent het niet. ‘De keuze is reuze ‘is een uitspraak die we allemaal kennen. Er valt veel te kiezen bij wat je ook doet. Maar kiezen is ook verliezen. Kies je voor het een, dan kies je niet voor het ander. Of je moet voor alles kiezen, zoals die dame die ik laatst sprak en met vijf paar schoenen de winkel uitliep. ‘Ik kon niet kiezen’ verzuchtte ze.
Maar waarom hebben bedrijven keuzestress wil je misschien weten. Daar ga ik graag op in. Bij het merendeel van de Nederlandse bedrijven worden zaken rondom marketing- of communicatie georganiseerd vanaf een kleine afdeling; of rechtstreeks door een directeur of een salesmanager, meestal ondersteund door een management assistent of secretaresse. Voor al deze bedrijven geldt dat tijd en middelen per definitie schaars zijn. Ofwel voortdurend staan zij voor de keuze: aan welke middelen ga ik mijn tijd besteden en hoeveel geld wil ik daaraan uitgeven.





Social media reddende engel of weerbarstige duivel

En toen was daar social media. Fantastisch dachten veel ondernemers. We zijn verlost van alle keuzes. We gaan ervoor zorgen dat we op de sociale platforms aanwezig zijn en we staan in direct contact met onze bestaande én nieuwe relaties. En dat allemaal zonder dat het ons maar ene euro gaat kosten. Honderdduizenden bedrijven zijn inmiddels actief op Twitter, Facebook en LinkedIn; en andere sociale platforms als Pinterest en Instagram kloppen ongeduldig op hun deur. Duizenden consultants verdienen inmiddels een goedbelegde boterham met social media advies. Je hoort ze roepen. Ga op Facebook want 90% procent van je klanten is er te vinden. Ja denk ik dan. Wij van wc-eend adviseren wc-eend. Je kunt immers net zo makkelijk roepen: ga de straat op want je weet zeker dat daar 100% procent van je klanten zich laat zien (met uitzondering van klanten met straatvrees). Laten we het nu maar eens eerlijk onder ogen zien. Social media kan je geweldig helpen met het betrekken van de markt bij jouw producten, het uitwisselen van informatie en het versterken van contacten en je merk. Maar stel dan wel eerst je doelen en maak vervolgens een plan. Feit is dat er inmiddels megaveel Twitter-accounts en Facebookpagina’s zijn aangemaakt waar niet of nauwelijks iets mee gebeurd. Omdat er geen plan achter zit en omdat het niet ingebed is in een communicatiestrategie. Zonde van de tijd.

Keuzestress is logisch

Social media is niet meer weg te denken uit onze samenleving. Er is een voortdurende druk om aanwezig te zijn op de diverse platforms. Natuurlijk lees ik ook dagelijks over nieuwe mogelijkheden, trends en technologie. Ik weet uit ervaring: als je daarnaast ook nog je dagelijkse werk hebt, is het bijna onmogelijk om elke ontwikkeling gedetailleerd te volgen. Keuzestress die daardoor ontstaat is logisch. Wij kiezen daarom voor aanvullende scholing en voor samenwerking met mensen en bedrijven die met ons een deel van de puzzel willen oplossen. Meer dan ooit geldt: je kunt het niet alleen, je hebt elkaar nodig.

Eerst duiden, dan kiezen

Voor het maken van keuzes is duiding essentieel. Een goede verkoper weet de juiste vragen te stellen en de klant zo op maat te bedienen. Zo werkt het ook met communicatie. Eerst de juiste vragen stellen en dan aan de slag. Daarbij blijven diverse basisprincipes rechtovereind staan. Elke vorm van communicatie begint met het verhaal. De content. Natuurlijk is vervolgens belangrijk dat het verhaal goed wordt verteld en geschikt is gemaakt voor de mensen aan wie je het wilt vertellen. Pas daarna komt de middelenkeuze aan bod. Je zal zien, als het verhaal goed staat en je weet aan wie je het wilt vertellen. Dan worden de kanalen al heel snel duidelijk en is stress niet meer nodig. 

Ervaar je ook keuzestress en wil je er over praten? Bel me dan maar even (0162) 403886.



Douwe Soepboer
(concept & tekst)