Keuzestress wie kent het niet. ‘De keuze is
reuze ‘is een uitspraak die we allemaal kennen. Er valt veel te kiezen bij wat
je ook doet. Maar kiezen is ook verliezen. Kies je voor het een, dan kies je
niet voor het ander. Of je moet voor alles kiezen, zoals die dame die ik laatst
sprak en met vijf paar schoenen de winkel uitliep. ‘Ik kon niet kiezen’
verzuchtte ze.
Maar waarom hebben bedrijven keuzestress wil je misschien weten. Daar ga ik graag op in. Bij het merendeel van de Nederlandse bedrijven worden zaken rondom marketing- of communicatie georganiseerd vanaf een kleine afdeling; of rechtstreeks door een directeur of een salesmanager, meestal ondersteund door een management assistent of secretaresse. Voor al deze bedrijven geldt dat tijd en middelen per definitie schaars zijn. Ofwel voortdurend staan zij voor de keuze: aan welke middelen ga ik mijn tijd besteden en hoeveel geld wil ik daaraan uitgeven.
Maar waarom hebben bedrijven keuzestress wil je misschien weten. Daar ga ik graag op in. Bij het merendeel van de Nederlandse bedrijven worden zaken rondom marketing- of communicatie georganiseerd vanaf een kleine afdeling; of rechtstreeks door een directeur of een salesmanager, meestal ondersteund door een management assistent of secretaresse. Voor al deze bedrijven geldt dat tijd en middelen per definitie schaars zijn. Ofwel voortdurend staan zij voor de keuze: aan welke middelen ga ik mijn tijd besteden en hoeveel geld wil ik daaraan uitgeven.
Social media reddende engel of weerbarstige duivel
En toen was daar social media. Fantastisch
dachten veel ondernemers. We zijn verlost van alle keuzes. We gaan ervoor
zorgen dat we op de sociale platforms aanwezig zijn en we staan in direct
contact met onze bestaande én nieuwe relaties. En dat allemaal zonder dat het
ons maar ene euro gaat kosten. Honderdduizenden bedrijven zijn inmiddels actief
op Twitter, Facebook en LinkedIn; en andere sociale platforms als Pinterest en
Instagram kloppen ongeduldig op hun deur. Duizenden consultants verdienen
inmiddels een goedbelegde boterham met social media advies. Je hoort ze roepen.
Ga op Facebook want 90% procent van je klanten is er te vinden. Ja denk ik dan.
Wij van wc-eend adviseren wc-eend. Je kunt immers net zo makkelijk roepen: ga
de straat op want je weet zeker dat daar 100% procent van je klanten zich laat
zien (met uitzondering van klanten met straatvrees). Laten we het nu maar eens
eerlijk onder ogen zien. Social media kan je geweldig helpen met het betrekken van
de markt bij jouw producten, het uitwisselen van informatie en het versterken
van contacten en je merk. Maar stel dan wel eerst je doelen en maak vervolgens
een plan. Feit is dat er inmiddels megaveel Twitter-accounts en
Facebookpagina’s zijn aangemaakt waar niet of nauwelijks iets mee gebeurd. Omdat
er geen plan achter zit en omdat het niet ingebed is in een
communicatiestrategie. Zonde van de tijd.
Keuzestress is logisch
Social media is niet meer weg te denken uit
onze samenleving. Er is een voortdurende druk om aanwezig te zijn op de diverse
platforms. Natuurlijk lees ik ook dagelijks over nieuwe mogelijkheden, trends
en technologie. Ik weet uit ervaring: als je daarnaast ook nog je dagelijkse
werk hebt, is het bijna onmogelijk om elke ontwikkeling gedetailleerd te
volgen. Keuzestress die daardoor ontstaat is logisch. Wij kiezen daarom voor
aanvullende scholing en voor samenwerking met mensen en bedrijven die met ons een
deel van de puzzel willen oplossen. Meer dan ooit geldt: je kunt het niet
alleen, je hebt elkaar nodig.
Eerst duiden, dan kiezen
Voor het maken van keuzes is duiding
essentieel. Een goede verkoper weet de juiste vragen te stellen en de klant zo
op maat te bedienen. Zo werkt het ook met communicatie. Eerst de juiste vragen
stellen en dan aan de slag. Daarbij blijven diverse basisprincipes
rechtovereind staan. Elke vorm van communicatie begint met het verhaal. De
content. Natuurlijk is vervolgens belangrijk dat het verhaal goed wordt verteld
en geschikt is gemaakt voor de mensen aan wie je het wilt vertellen. Pas daarna
komt de middelenkeuze aan bod. Je zal zien, als het verhaal goed staat en je
weet aan wie je het wilt vertellen. Dan worden de kanalen al heel snel
duidelijk en is stress niet meer nodig.
Ervaar je ook keuzestress en wil je er over praten? Bel me dan maar even (0162) 403886.
Douwe Soepboer
(concept & tekst)