Het aanbod extreem goedkope tekstschrijvers en
vormgevers groeit snel. Voor enkele euro’s gaan teksten en logo's over de
toonbank. Je vraagt je dan af wat dat kan zijn en hoeveel tijd er aan is besteed
voor zeg maar een uurtarief van 5 euro? Maar het resultaat is vaak best aardig.
Aanstormende creatieve talenten vanuit de opleiding klussen bij vanaf de
zolderkamer heb ik ontdekt, al zitten er natuurlijk ook prutsers tussen zonder enige
opleiding en kennis van zaken. Vervolgens vraag je je af: ‘Wat moet je ermee
als bureau’. Want je voelt je toch wat in je eer aangetast.
Mooi of lelijk en goed of slecht
Aan de andere kant, huidige communicatiemiddelen
maken het voor iedereen mogelijk online producten en diensten te verkopen. Elke
student, baanzoekende of huisvrouw kan zich vanaf de zolderkamer op het www
aanbieden (dus ook als tekstschrijver of creatief). En dat werk is altijd
leuker dan vakken vullen of poetsen bij de buurvrouw. Het is vervolgens aan de
klant of het geproduceerde voldoet aan de wensen. Daarbij kan je vaststellen of
het 'goed of slecht' of ‘mooi of lelijk’
is. Ik bedoel, iets kan goed ontworpen zijn, volgens de regels van de kunst,
maar toch heel lelijk. Andersom kan iets slecht in elkaar zitten en toch mooi
zijn. Goed-slecht is objectief te beoordelen, mooi-lelijk is een subjectief
standpunt waarover niet valt te twisten.
Aanpassen
Hoe gaan we als professionals, met kantoor en
personeel, om met deze nieuwe werkelijkheid? Iedereen kan en mag zich namelijk
tekstschrijver, fotograaf, vormgever noemen. En iedereen is vrij om zijn eigen
keuzes te maken. Er zit maar een ding op: AANPASSEN!
Dat is gemakkelijk gezegd, maar hoe doen we dat dan? Juist nu is het belangrijk om uit te leggen wat onze teksten en ontwerpen opleveren in plaats van kosten. Dat is ook de reden waarvoor we ingehuurd moeten worden. Als klant wil je er beter van worden.
Dat is gemakkelijk gezegd, maar hoe doen we dat dan? Juist nu is het belangrijk om uit te leggen wat onze teksten en ontwerpen opleveren in plaats van kosten. Dat is ook de reden waarvoor we ingehuurd moeten worden. Als klant wil je er beter van worden.
Het gebeurt overal
Wat ik hier schets gebeurt natuurlijk niet alleen in
de reclame. Ook in veel andere sectoren zie je het terug. Ieder bedrijf zal
zich dus af moeten vragen, moet ik mijn bedrijfsvoering aanpassen aan de
huidige en toekomstige marktontwikkelingen. Door helder te maken wat je
bereiken wilt, zal je potentiële opdrachtgevers overtuigen. Maak je toegevoegde
waarde concreet (zie mijn blog Wie zelf de spelregels bepaalt wint makkelijker), met als resultaat dat het vooral over opbrengsten gaat.
‘En die student/huisvrouw dan’ hoor ik je denken. Als
we de beste er tussen uit selecteren, kunnen we die inzetten voor specifieke
opdrachten, dan hebben we er zelf ook nog wat aan.
En onze toegevoegde waarde? Wij blijven ons richten op uitdagende opdrachten die ervaring en vakmanschap vragen en waarmee we de klant ontzorgen.
En onze toegevoegde waarde? Wij blijven ons richten op uitdagende opdrachten die ervaring en vakmanschap vragen en waarmee we de klant ontzorgen.
Menno Verheij (concept & ontwerp)