donderdag 30 mei 2013

Aan een nieuw boek moet je eerst ruiken

Sinds vanmiddag ruikt het in ons kantoor naar drukwerk. Vers drukwerk. Om maar te zeggen dat er 2 nieuwe boeken gedrukt en verschenen zijn. Sommigen zullen dit misschien nooit begrijpen, maar boeken hebben een zekere magie. Het vastnemen, bladeren, voelen, ruiken, dat alles kan een digitaal boek op je e-reader of een geprinte pdf van het internet nooit vervangen. En laat ik eerlijk zijn: het geeft een immens gevoel van voldoening om een mooi vormgegeven boek of brochure gedrukt te zien, ieder keer weer.


Voor mensen die net als ik ook van de lucht van nieuwe boeken houden heeft uitgeverij Steidl nu een parfum uitgebracht: Paper Passion.      
 
“The smell of a freshly printed book is the best smell in the world.”  Karl Lagerfeld


Naar aanleiding van die uitspraak van modeontwerper Karl Lagerfeld is er een parfum ontwikkeld. Lagerfeld zelf is gevraagd om de verpakking te ontwerpen. Hij ontwierp een boek, waar het flesje in verstopt zit. Het parfum is ontwikkeld in samenwerking met het blad Wallpaper.

This is an opportunity to celebrate all the glorious sensuality of books, at a time when many in the industry are turning against them. The idea it that is should relax you, like when you read a book, to a level of meditation and concentration. Paper passion has evolved into something quite beautiful and unique. To wear the smell of a book is something very chic. Books are players in the intellectual world, but also in the world of luxury.


Naast de Ambi Pur dennengeur, Ambi Pur appeltaart en andere kunstmatige geuren die tegenwoordig op de markt zijn, is er nu met Paper Passion ook gedacht aan boekenruikers zoals ik. Een parfum met de geur van boeken. Alleen de verpakking is al prachtig. Het doosje waar het flesje in zit is vormgegeven als boek. En dan de parfum: Volgens de makers kun je wanneer je het opspuit even heerlijk ontspannen, net als wanneer je een boek leest.


Ondanks de mondiale digitalisering zal de wens naar fysieke publicaties voorlopig nog wel blijven. In sommige gevallen komt het zelfs weer terug. Denk aan de vinylplaat en de platenspeler. Ooit ten dode opgeschreven door de komst van de cd en cd-speler. Voorlopig zal ik dan ook nog brochures en boeken mogen ontwerpen die men fysiek in de hand kan vasthouden, bladeren, voelen en ruiken. En voor de digitale magazines, digitale brochures en e-boeken die we mogen maken: die besprenkel ik voortaan met Paper Passion op mijn iPad.

Robert Luttikholt (concept & ontwerp)