dinsdag 1 april 2014

Eigenwijze Fries

Friezen zijn eigenwijs wordt vaak gezegd. En stijfkoppig. Nu heeft mijn wieg ooit in Friesland gestaan, dus ik kan weten of de eigenwijze Fries de waarheid is of een cliché. Ik denk het laatste. Ik ken namelijk veel mensen die eigengereid zijn en een eigen koers varen. Slechts een klein deel daarvan komt uit Friesland.



Waarom dit intro zult u als lezer van dit blog wellicht denken. Omdat ik denk dat eigenwijsheid twee kanten heeft. De goede kant is: je niet van je stuk laten brengen en je eigen koers varen. De andere kant, de meer donkere, is dat eigenwijsheid leidt tot een vorm van blindheid voor - goede raad - en ontwikkelingen in je omgeving.


Een nieuw tijdperk

Ik volg momenteel een opleiding online marketing. Inmiddels ligt een aantal prachtige lessen achter me. Vooral het tweede college van Gert Koot (eigenaar van Branded Entertainment and Marketing) heeft veel indruk op me gemaakt. Hij schetste in twee dagdelen een wereld die ontzettend snel verandert. Hij citeerde daarin onder meer een uitspraak van Jan Rotmans (hoogleraar transitiekunde) ‘We leven niet in een tijdperk van verandering, maar in een verandering van tijdperk’. Met andere woorden, we staan aan de vooravond van een nieuw tijdperk waarin nieuwe technologie in combinatie met internet een hoofdrol vervult.






Omarm nieuwe ontwikkelingen

In deze nieuwe wereld krijgen nieuwe creatieve businessmodellen alle ruimte om snel succesvol te worden en markten in korte tijd volledig te ‘ontregelen’. Wereldwijd wordt er op zolderkamers gewerkt aan nieuwe concepten. Wat denk je bijvoorbeeld van de 15-jarige Jack Andraka die een goede vriend van zijn familie aan alvleesklierkanker verloor en bedacht: daar ga ik iets aan doen. Hij ontwikkelde thuis zonder medische kennis, door onderzoek via internet, een betaalbare detectietest.
 



Blijf eigenwijs

Wat er morgen komt weet weliswaar niemand, maar dat de wereld blijft veranderen, en dat dit met veel snelheid gepaard gaat, lijkt me evident. Bedrijven moeten dat begrijpen en waar mogelijk nieuwe ontwikkelingen omarmen. Eigenwijsheid is een eigenschap die daarbij kan helpen, is mijn stellige overtuiging. Eigenwijs: door met passie te ondernemen en je in te zetten voor je eigen droombaan of je eigen bedrijf. Maar eigenwijsheid kan je ook tegenwerken, bijvoorbeeld als je vergeet dat de omgeving waarin je werkt en onderneemt verandert. Voor je het goed en wel beseft, kunnen je klanten vertrokken zijn naar concurrenten en nieuwkomers die de ontwikkelingen wel op hun juiste waarde wisten in te schatten.