dinsdag 1 april 2014

Mobile First

Mobile first hoor en lees je geregeld. Bij het ontwerp van een website wordt het scherm van de smartphone als uitgangspunt  genomen. Nu al is meer dan dertig procent van alle internetbezoek afkomstig van smartphones. En dat aandeel neemt toe. Ga jij ook voor responsive? 

Meer mensen gaan steeds vaker online met de smartphone. Dat leverde tot voor kort veel problemen op. Het pc-scherm is immers groot en breed en het smartphonescherm is klein en smal. Om dezelfde website via  verschillende devices te kunnen bekijken leverde bij smartphonegebruikers veel irritatie op in de vorm van slechte navigeerbaarheid en leesbaarheid. Voortdurend was je op het scherm aan het vergroten en verkleinen en je vingers waren te dik voor de kleine velden om te navigeren.

Schalen en swipen

De techniek heeft zich razendsnel aangepast aan deze veranderingen. De sites die we bij Reach nu maken zijn allemaal responsive. Wat houdt dat precies in? Een responsive website is schaalbaar. De site past zich aan, aan de device waarop deze wordt bezocht. Hierdoor blijft het lettertype altijd zichtbaar. De smartphonegebruiker is hieraan al gewend en swiped moeiteloos door de content.

De hamburger

Ook de navigatie wordt automatisch aangepast. Op uw desktop zie je de hoofdnavigatie horizontaal over de breedte van het scherm. Op de mobiele versie is de navigatie vertikaal gepositioneerd, vaak te bereiken door een icoon met horizontale streepjes, door designers ook wel liefkozend ‘de hamburger’ genoemd, aan te klikken.

Waarom is responsive zo belangrijk

Gewoon omdat de bezoeker snel en efficiënt informatie wil vinden. Lukt dat niet, dan kijkt de bezoeker snel verder, bijvoorbeeld bij de concurrent.
Een andere reden is dat responsive design waarschijnlijk positief bijdraagt aan je Google-indexatie. Een derde voordeel is dat je bepaalde functionaliteiten kunt toevoegen, bijvoorbeeld de mogelijkheid om direct een bericht te sturen of te bellen.
responsive_blog

Meerwaarde en meerkosten

Twee jaar terug was responsive heel kostbaar. Nu response de standaard wordt, zie je dat de kosten hiervoor dalen. En dat is fijn.

Navigatie en content

Waar wel meerkosten zitten zijn in het ontwikkelen van een goede navigatiestructuur en het ontwerpen van de website. Want, een mobiele bezoeker stelt over het algemeen andere eisen aan navigatie en functionaliteiten dan een bezoeker achter de desktop. Bij het ontwerp moet je dus rekening houden met beide groepen. Ook qua informatiebehoefte zijn er verschillen. Mobiele bezoekers zoeken eerder naar praktische en snelle informatie. Via de desktop is achtergrondinformatie vaak belangrijker.
Binnen responsive design zijn er altijd mogelijkheden om te komen tot maatwerk. Ons uitgangspunt is daarbij dat je universele informatie aanbiedt. Dat levert duidelijkheid op voor de bezoeker.

Laadtijd

Smartphonegebruikers hebben vaak te maken met relatief trage verbindingen. Veel foto’s en video’s kunnen tot problemen leiden. Belangrijk is het om daarmee rekening te houden.

Gaat u ook voor responsive?

Overweegt u (een van) uw websites aan te passen. Ga dan voor responsive. Kijk maar eens op de smartphone en pc op onderstaande sites.

www.reach-scv.nl
www.stichting-uniek.nl

Douwe Soepboer
tekst & concept