1. Social Media is ingeburgerd
Het inzetten van social media zoals Twitter, Facebook en Instagram
verandert van spannend hebbedingetje naar een klantgerichte marketing
noodzakelijkheid. De groei van visuele content op social media stelt
bedrijven/merken in staat om verbondenheid met hun volgers te versterken
door ze te inspireren en te laten delen. Het luisteren naar social
media stelt je in staat om je bereik en invloed te beoordelen.
2. Mobiel internet
De grootste trend die gelijk impact heeft op de communicatie van
vandaag is de verschuiving naar mobiel. Dit jaar zal 50% van de online
bezoekers binnenkomen via een smartphone of tablet. Mobiel heeft zich al
zo gesetteld in ons dagelijks leven; we kunnen ons nauwelijks nog een
leven zonder smartphone voorstellen. Door mobiele technologie kan je
24/7 content ontvangen die speciaal op jou is gericht. Dat kan nu zelfs
al op je horloge.
3. Plaatjes boven praatjes
Onderzoek heeft aangetoond dat je slechts 20 % onthoudt van wat je
leest (ik hoop dan maar de regels van dit blog). Daar staat tegenover
dat 83% van wat je leert door beelden komt. De grote populariteit van
Instagram, Pinterest en Tumblr bewijzen dat de kracht van beeld om
verhalen te vertellen en verspreiden veel meer impact hebben dat enkel
woorden -sorry Douwe-. De opkomst van infographics en korte animaties
laten zien dat je een grote hoeveelheid aan complexe informatie in
hapklare brokken kan voorschotelen. We hebben te maken met een korte
spanningsboog van de ontvanger. Met heldere animaties en aansprekende
beelden kan je je onderscheiden van de massa.
4. Omnichannel
Dit digitale tijdperk heeft ervoor gezorgd dat het landschap van
reclame, public relations en marketing flink is opgeschud. Bedrijven in
deze branche moe(s)ten zichzelf opnieuw uitvinden. Het wordt steeds
duidelijker dat de toekomst ligt in omnichannel. Dat houdt in dat de
focus wordt verlegd van verkoop via verschillende kanalen naar een
afgestemde ervaring voor de klant. De scheiding tussen above en below
thé line vervaagt langzaam maar zeker. Merkbeleving over de
verschillende kanalen moet volledig aan elkaar gelijk zijn en onderzoek
naar de gedragingen van de klant stoppen niet bij het verlaten van
winkel of website. Patronen van aankopen, loyaliteitsprogramma’s en
bijbehorende aanbiedingen overstijgen het kanaal. De klant verwacht een
naadloos op elkaar aansluitende ervaring en consistente merkbeleving.
Het vraagt om afstemming en inspanning van verschillende afdelingen als
IT, marketing en sales.
5. Je bent wat je doet
Waar staan bedrijven en merken echt voor. Dat is namelijk veel
belangrijker dan wat ze zeggen waar ze voor staan. Focus moet daarom
liggen op het waarom, de waarden en sociale verantwoordelijkheid van
bedrijven. Dit gaat verder dan de functionele en emotionele voordelen
van een product of dienst. De corporate cultuur van een bedrijf zal mede
bepalen of klanten loyaal blijven.Dat zijn ze, vijf trends in communicatie die mijns inziens 2014 gaan bepalen. In trend vier gaf ik al aan dat reclamebedrijven zichzelf opnieuw moe(s)ten uitvinden. Dat geldt ook voor Reach. Onze focus ligt op het verspreiden van het verhaal van onze klanten, deze vijf trends versterken die visie.
Menno Verheij
concept & ontwerp