dinsdag 1 april 2014

Top 5 trends 2014

'Ben je daar niet een beetje laat mee' hoor ik je denken. Dat klopt. Er zijn de afgelopen maanden honderden lijstjes met trends verschenen voor 2014. Het doornemen van deze lijstjes kost tijd. Ik heb er vele gelezen en uit de overvloed vind ik onderstaande trends het meest relevant. Waar liggen volgens de reclamejongens en communicatiemeisjes van deze wereld, de kansen in 2014: 

Visual 5 trends

1. Social Media is ingeburgerd

Het inzetten van social media zoals Twitter, Facebook en Instagram verandert van spannend hebbedingetje naar een klantgerichte marketing noodzakelijkheid. De groei van visuele content op social media stelt bedrijven/merken in staat om verbondenheid met hun volgers te versterken door ze te inspireren en te laten delen. Het luisteren naar social media stelt je in staat om je bereik en invloed te beoordelen.

2. Mobiel internet

De grootste trend die gelijk impact heeft op de communicatie van vandaag is de verschuiving naar mobiel. Dit jaar zal 50% van de online bezoekers binnenkomen via een smartphone of tablet. Mobiel heeft zich al zo gesetteld in ons dagelijks leven; we kunnen ons nauwelijks nog een leven zonder smartphone voorstellen. Door mobiele technologie kan je 24/7 content ontvangen die speciaal op jou is gericht. Dat kan nu zelfs al op je horloge.

3. Plaatjes boven praatjes

Onderzoek heeft aangetoond dat je slechts 20 % onthoudt van wat je leest (ik hoop dan maar de regels van dit blog). Daar staat tegenover  dat 83% van wat je leert door beelden komt. De grote populariteit van Instagram, Pinterest en Tumblr bewijzen dat de kracht van beeld om verhalen te vertellen en verspreiden veel meer impact hebben dat enkel woorden -sorry Douwe-. De opkomst van infographics en korte animaties laten zien dat je een grote hoeveelheid aan complexe informatie in hapklare brokken kan voorschotelen. We hebben te maken met een korte spanningsboog van de ontvanger. Met heldere animaties en aansprekende beelden kan je je onderscheiden van de massa.

4. Omnichannel

Dit digitale tijdperk heeft ervoor gezorgd dat het landschap van reclame, public relations en marketing flink is opgeschud. Bedrijven in deze branche moe(s)ten zichzelf opnieuw uitvinden. Het wordt steeds duidelijker dat de toekomst ligt in omnichannel. Dat houdt in dat de focus wordt verlegd van verkoop via verschillende kanalen naar een afgestemde ervaring voor de klant. De scheiding tussen above en below thé line vervaagt langzaam maar zeker. Merkbeleving over de verschillende kanalen moet volledig aan elkaar gelijk zijn en onderzoek naar de gedragingen van de klant stoppen niet bij het verlaten van winkel of website. Patronen van aankopen, loyaliteitsprogramma’s en bijbehorende aanbiedingen overstijgen het kanaal. De klant verwacht een naadloos op elkaar aansluitende ervaring en consistente merkbeleving. Het vraagt om afstemming en inspanning van verschillende afdelingen als IT, marketing en sales.

5. Je bent wat je doet

Waar staan bedrijven en merken echt voor. Dat is namelijk veel belangrijker dan wat ze zeggen waar ze voor staan. Focus moet daarom liggen op het waarom, de waarden en sociale verantwoordelijkheid van bedrijven. Dit gaat verder dan de functionele en emotionele voordelen van een product of dienst. De corporate cultuur van een bedrijf zal mede bepalen of klanten loyaal blijven.
Dat zijn ze, vijf trends in communicatie die mijns inziens 2014 gaan bepalen. In trend vier gaf ik al aan dat reclamebedrijven zichzelf opnieuw moe(s)ten uitvinden. Dat geldt ook voor Reach. Onze focus ligt op het verspreiden van het verhaal van onze klanten, deze vijf trends versterken die visie.

Menno Verheij
concept & ontwerp