woensdag 15 mei 2013

Over tekstschrijven en vuilniswagen


Gekscherend zeg ik weleens: de grootste tragiek van tekstschrijvers is dat hun teksten niet worden gelezen. Dan heb ik het natuurlijk niet over auteurs als Tommy Wieringa, Geert Mak of andere broodschrijvers. Ik heb het over al die zwoegende tekstschrijvers die folders, nieuwsbrieven en jaarverslagen vol typen met informatie over weer een ‘innovatie’, ‘een schitterend project’ en ‘continue ontwikkelingen in de organisatie’. Terwijl er meer dan ooit wordt geschreven en gepubliceerd, lijkt het erop dat al die teksten steeds slechter worden gelezen.

Vuilniswagens

 

Van lezen naar scannen

Dat we steeds minder lezen komt omdat er steeds meer te lezen is. We moeten keuzes maken. Vroeger lazen we de krant. Nu scannen we de koppen of zeggen het abonnement op. Uitgebreide publicaties komen op een grote stapel. Met wat geluk wordt nog een kwartiertje ingepland om die 48 pagina’s door te nemen. Met wat pech gaat het stuk linea recta de oudpapierbak is. We lezen de mail niet, maar we scannen. En via internet zoeken we snel wat we nodig hebben. We kunnen ook niet anders. Want verdieping gaat ten koste van de breedte.

 

De grootste lezer is Google… en content is king

Dat tekst belangrijk blijft, daarvoor is Google misschien wel de meest belangrijke oorzaak. Woorden en teksten zorgen voor communicatie. Vroeger had je een programma ‘Hints’ op tv. Dan moesten mensen een woord uitbeelden, of een film of een boek. Bijvoorbeeld ‘vuilniswagen’. Hoeveel moeite dat kostte! Terwijl je gewoon Vuilniswagen kunt zeggen en dan weet iedereen wat je bedoelt. Taal is als wiskunde. Heel feitelijk en duidelijk. Juist daarom neemt taal een zo belangrijke plaats in bij Google. Tik je het woord vuilniswagen in, ik garandeer je, dan krijg je vuilniswagens te zien.
Google heeft er dus voor gezorgd dat het schrijven van teksten nog belangrijker is geworden. Want wil je gevonden worden via Google, dan moet je investeren in het toevoegen van informatie op je website. Het gevolg. Nog veel meer teksten op de websites die bovendien Google-vriendelijk (lees: met wiskundige precisie worden keywords verwerkt in kopjes en teksten) worden geschreven. Content is king roepen de internet marketeers immers in koor. Nieuws en blogs vinden aan de lopende band hun weg richting het world wide web. En Google leest (indexeert) gulzig alle informatie.

 

Jouw verhaal vertellen

Wat biedt deze blogtekst jou nu aan informatie? Wat kun je ermee als ondernemer of als verantwoordelijke voor marketing of communicatie? Je wilt immers ook dat jouw product gevonden wordt. En wat is er nu makkelijker dan je informatie te ‘droppen’ op internet waarna vervolgens nieuwe klanten zich en masse melden. Maar zo makkelijk is dat niet. Dat heb je vast al gemerkt. Waarom? Heel eenvoudig, omdat er concurrentie is. En ik garandeer je. De concurrent doet net als jij zijn stinkende best om Google te verleiden tot hoge posities. Lukt het niet onbetaald, dan maar betaald.
Mijn advies is daarom heel duidelijk. Investeer in een goede website met goede content en meet vervolgens zowel de inspanningen als de effecten. Maar blijf daarnaast ook focussen op andere vormen van marketing. Wed niet op één paard maar ga actief op zoek naar je klanten en vertel ze overtuigend, ludiek en enthousiast over jouw bedrijf en jouw toegevoegde waarde. Vertel kortom je eigen verhaal, authentiek en op je eigen manier. En de rol van de tekstschrijver? Die blijft. Voor de long-copy op de website en de short-copy voor de campagnes. Door tekst begrijpen we elkaar. De vuilniswagen is het ‘levende’ bewijs.


Douwe Soepboer (concept & tekst)