donderdag 16 mei 2013

"Wat vind je van mijn nieuwe logo?"

Recent werd ik geconfronteerd met logo dat was gerestyled en mijn mening werd gevraagd. Als ontwerper ga je gelijk op zoek naar wat het logo je verteld. Wat zegt het over de organisatie? Wat is het voor een soort organisatie? Wat verkopen ze? Hoe is het kleurgebruik? Naar mijn mening gaf dit gerestylde logo geen antwoorden op mijn vragen. Mij werd niet duidelijk wat het voor een bedrijf het is en in welke sector het actief is.

Bij mij wekte het de gedachte dat een "ontwerper" achter zijn computer de eerste de beste letter gepakt had, daarbij niet lang nagedacht heeft over de keuzemogelijkheden, een kleur gegeven en klaar is het logo. Het resultaat was een logo waar geen ziel in zit en niets zegt over het bedrijf. Maar de klant is tevreden, de factuur is betaald, dus wat zeuren we nog.
Wellicht is dat wel de realiteit van mijn vak. Iedereen kan tegenwoordig ontwerpen en je hebt geen Kunst Academie meer nodig om je grafisch ontwerper te mogen noemen. Als bedrijf is het tegenwoordig belangrijker om gevonden te worden op internet dan te investeren in een goed logo en daaruit volgend een goede huisstijl die de waarden van je bedrijf vertegenwoordigen. Maar bedenk wel dat wanneer je eenmaal gevonden bent op internet mensen ook het logo en de huisstijl gaan zien. En bent u dan nog zo onverschillig?
Ik vind het belangrijk om bedrijven goed te positioneren. En dat kan beginnen met een logo. Maar daarvoor moet ik eerst weten met welk bedrijf ik te maken heb. Ik wil een bedrijf zien en beleven. Wat is de cultuur? In welke markt zijn ze actief? Hoe zijn de mensen? Op basis van die bevindingen en uw wensen kan er een visuele invulling worden gegeven aan uw organisatie. Deze is meestal moeilijk te vatten in een woord. Wat een organisatie onderscheidt van anderen is vaak de combinatie van verschillende eigenschappen. Deze kun je in je corporate folder allemaal uitgebreid beschrijven. Bij een logo heb je die tijd en ruimte niet. En hoe meer uitingen je als organisatie hebt, hoe groter de uitdaging om een constant beeld te communiceren. Of mensen nu een pen, de gevel of de website met je logo zien, je moet herkenbaar zijn.


Robert Luttikholt (concept & ontwerp)