De Mercedes-Benz CLA is geen bijzonder schaap, maar de wolf. Dat is de kracht van je unique selling proposition. Als je de beste wilt zijn, bepaal dan zelf je tegenstanders, dan wordt het makkelijker om te winnen.
Hoe vind je je usp?
Er zijn vele manieren om hier achter te komen. Jouw usp kan een combinatie van factoren zijn. Eén eenduidig antwoord is er meestal niet. Afhankelijk van het product dat je levert kan zelfs een kleine aanpassing leiden tot een grotere kans op succes. Hieronder volgt een aantal manieren om je unique selling proposition in kaart te brengen. Het zijn niet de enige mogelijkheden, ze zijn enkel bedoeld om je aan het denken te zetten.1. Maak gebruik van je persoonlijkheid. Klanten doen eerder zaken met een persoon dan met een bedrijf.
2. Probeer een combinatie van bestaande producten/diensten uit waarmee je iets nieuws creëert. Voorbeelden zijn: koffieapparaten (Philips) + gemalen koffie (DE) = Senseo; of collectieve inkoop + social media = Groupon.
3. Nichemarkt! Maak een duidelijke doelgroepkeuze en ga daar voor. Wees niet bang om afnemers te missen, want hoe duidelijker je doelgroep, hoe makkelijker je ze kan benaderen en hoe sterker je reputatie is te vestigen.
4. Nicheproduct! Maak duidelijke keuzes in je aanbod van product/dienst.
Het is onmogelijk een allemansvriend zijn. Het lijkt er misschien op dat je veel potentiële klanten uitsluit. Maar wie alles wil, blijft in de praktijk vaak met lege handen achter. Doel van je usp is een hechte relatie te krijgen met een aantal mensen/klanten, niet met iedereen. Hoe hechter de band met een kleiner publiek hoe groter de kans op meer invloed en meer succes.