donderdag 16 mei 2013

Wij willen meer bezoekers… en meer klanten

En dan is de (nieuwe) website klaar. Helemaal 2013. Fraai design, goeie navigatie, informerende teksten. Kortom een prachtige bedrijfspresentatie. Maar wat levert de website u uiteindelijk op? Dat is een vraag die vaak niet goed beantwoord kan worden.
Door de jaren heen hebben we al veel websites gemaakt voor uiteenlopende bedrijven. Wat we zien is dat sommige bedrijven uit hun website voortdurend nieuwe leads halen. Ze krijgen domweg de opdrachten in hun schoot geworpen in de vorm van aanvragen voor offertes. Andere partijen weten je te vertellen dat ze niet of nauwelijks opdrachten ‘scoren’ via de website. Zij halen de opdrachten binnen via bijvoorbeeld salesmensen, beurzen of door mond-tot-mond reclame en zien hun website vooral als een ondersteunend tool. Ik vind het altijd een bijzonder fenomeen. Waarom lukt het de een wel en de ander niet om opdrachten via de website binnen te halen?

SEA en SEO

Die vraag wordt door internetmarketeers vaak snel beantwoord. Het ei van Columbus is in hun ogen een optimale combinatie van SEA en SEO. Voor de leken: SEA (Search Engine Advertising) heeft vooral te maken met adverteren via het net en SEO (search engine optimalisatie) met de optimalisatie van de site waardoor de juiste mensen uw site weten te vinden. Ikzelf ben daarvan niet altijd overtuigd. En dat heeft waarschijnlijk te maken met het type bedrijven waarvoor wij werken. Dat zijn vooral bedrijven actief in het b-to-b-segment en vaak zijn ze gewend om langdurende relaties met hun klanten aan te gaan.

Een product kopen of een relatie aangaan

Ik probeer daarbij altijd vanuit mijn eigen perceptie te denken. Strak gedefinieerde deals maak ik makkelijk via een zoektocht op internet. Kleine aankopen als een boek of een cd, een nieuwe kentekenplaat, maar ook grotere aankopen, zoals een reis. Want ook een trip naar Egypte kan je online goed vergelijken. Heb ik te maken met een meer complexe investering of wil ik een duurzame relatie aangaan met een bedrijf, dan ben ik heel erg geneigd om mijn netwerk daarin te betrekken. Ik zoek nog geen timmerman of schilder via internet, laat staan een accountant of financieel adviseur. Mijn analyse is dan ook dat bedrijven die strak gedefinieerde producten of diensten verkopen, makkelijker online klanten werven dan bedrijven waarbij de relatie, logistiek en kwalteitscriteria en garanties een belangrijker rol spelen.

Google ‘kijkt’ naar teksten

Ondanks deze analyse is het natuurlijk helder dat elk bedrijf het belangrijk vindt dat zijn informatie wordt gevonden. Want steeds meer ‘eerste’ contacten vinden online plaats. In die zin is het belangrijk dat je bij het ontwerpen, bouwen en vullen van de site heel goed nadenkt over de mogelijkheden om goed gevonden te worden. Als tekstschrijver is het voor mij logisch om vanuit de klant te denken en informatie op een heldere en overzichtelijke wijze aan te bieden. Prettig is het om te weten dat Google vooral op teksten indexeert. Daarom is het veel belangrijker dan voorheen de belangrijke woorden (keywords) op een gedegen manier in de tekst te verwerken; en er tegelijkertijd te zorgen dat de tekst goed leesbaar blijft. Immers, het eindeloos herhalen van een bepaald keyword wordt door Google doorzien en door de lezer als vervelend ervaren.

Online, offline of een combinatie

Wat is nu de kern van mijn betoog zult u denken. Dat wil ik kort samenvatten. Bedrijven die op de online markt moeten concurreren om klanten binnen te halen, en dat zijn er heel wat, zullen alles uit de kast moeten halen om traffic naar hun site en vervolgens conversie te realiseren. Er zijn uitstekende internetmarketingbureaus, die in staat zijn elke geïnvesteerde euro te verantwoorden. Aan het andere kant van het spectrum zijn er tal van bedrijven waarbij de instroom van klanten via diverse andere wegen verloopt. Deze bedrijven adviseren wij veel aandacht te besteden aan de inhoud van hun site. Maar daarnaast ook de bezoekersaantallen te monitoren en vast te stellen op welke termen ze gevonden worden (en waarop ze niet gevonden worden). Pas als die informatie bekend is kan een campagne om meer bezoekers te genereren worden overwogen. En of die campagne dan online, offline of gecombineerd moet zijn, dat komt daarna.

Douwe Soepboer (concept & tekst)